Veel gestelde vragen 
en antwoorden

 

Hieronder vindt u de meest gestelde vragen en antwoorden.

Is VRWL er alleen voor vrouwen?

VRWL is er voor iedereen die haar nodig heeft. Onze primaire doelgroep is vrouwen in een financieel kwetsbare positie, maar uiteraard mag iedereen die er baat bij heeft VRWL om hulp vragen. Hierop zijn de vragen dan ook aangepast.
Op deze website en in onze communicatie verwijzen we echter naar de term ‘vrouwen’ omdat dat de juridische categorie is waarmee we vaak te maken hebben, vooral als het gaat om ongelijke behandeling. We conformeren ons hiermee aan de juridische vorm, maar zijn ons er terdege van bewust dat er mensen zijn die zich noch als man noch als vrouw identificeren en hopen dat ook zij zich gesteund voelen door VRWL.

Hoe kan VRWL mij helpen?

VRWL is een hulpmiddel voor vrouwen die hun recht willen halen. Wij geven antwoord op juridische vragen en gratis advies op maat. VRWL biedt juridische hulp bij onderwerpen die te maken hebben met werk, financiën, onderwijs en zorg. Als we niet voldoende voor de aanvrager van het advies kunnen betekenen, staan we klaar om mee te denken over eventuele (juridische) vervolgstappen: wij beschikken over een netwerk van advocaten en juristen.

Met wie kom ik in contact als ik bel naar VRWL?

U krijgt dan een medewerker van VRWL aan de telefoon. Deze persoon zal ervoor zorgen dat u antwoord krijgt op uw vraag of diegene zal u koppelen aan een persoon die u verder kan helpen. Juridische vragen worden alleen op onze spreekuren beantwoord.

Is er een inkomenseis?

Nee, VRWL hanteert geen inkomenseis. Dat betekent dat u gratis advies kan ontvangen zonder dat u hoeft te bewijzen dat u onder een bepaald inkomen zit.

Mag ik alleen langskomen als ik in Leiden woont?

U bent welkom als u in Leiden of in de regio rondom Leiden woont, werkt, of studeert. 

Wat moet ik meenemen naar mijn afspraak?

Om uw afspraak zo goed mogelijk te laten verlopen, is het belangrijk om de juiste documenten mee te nemen.

Denk aan:

  • alle relevante documenten over uw vraag, zoals emails, contracten, brieven of foto’s;
  • alle informatie die u zelf heeft uitgezocht.
Mag ik iemand meenemen naar het gesprek?

Als je steun nodig hebt tijdens het gesprek of het fijn vindt om niet alleen te zijn, kan je iemand meenemen. Neem iemand mee waarbij je je veilig voelt.

Mogen mijn partner en ik samen komen?

Als het een juridische vraag van jullie samen is, zijn jullie samen welkom. Ook als je graag steun hebt van van je partner (of iemand anders) tijdens het gesprek, is diegene welkom.

Hoe lang duurt het voordat ik advies krijg?

Je hebt bij ons altijd twee gesprekken van 30 minuten: een intake gesprek en een adviesgesprek. We streven ernaar om twee weken na de eerste afspraak, een adviesgesprek in te plannen. Het inplannen van het adviesgesprek wordt gedaan tijdens de eerste afspraak.

Mag ik als vrouw zonder geldige verblijfsvergunning of als arbeidsmigrant ook juridisch advies vragen bij VRWL?

Ja, u bent welkom. Wij doen geen BSN-check.

Mag ik ook komen als ik onder de 18 ben?

Ja, dan ben je ook welkom. Als het speciaal om kinderrechten gaat, is er ook een kinderen- en jongerenrechtswinkel in Leiden waar je terecht kan.

Wat als ik een afspraak heb en niet meer kan komen?

Je kan je afspraak annuleren door de link te gebruiken in de bevestigings- of herinneringsmail die je van ons hebt ontvangen. Als het kortdag is kan je het beste even bellen, via 071 514 39 80.

Wat als ik de afspraak wil verplaatsen?

Je kan je afspraak verplaatsen door de link te gebruiken in de bevestigings- of herinneringsmail die je van ons hebt ontvangen. Als het kortdag is kan je het beste even bellen, via 071 514 39 80.

Komen jullie ook naar andere locaties in Leiden?

Op dit moment zijn we begonnen op drie locaties in Leiden. Uitbreiden naar meer locaties, bijvoorbeeld andere buurthuizen, sluiten we zeker niet uit. Als we zo ver zijn, zullen we dit op onze website zetten.

Kan ik jullie volgen op sociale media?

Je kan ons volgen op LinkedIn. We hebben besloten om geen gebruik te maken van andere sociale media.

Hebben jullie vacatures?

Als we vacatures hebben vind je die op deze pagina.

Hoe kan ik een klacht indienen over VRWL?

Bent u ontevreden of heeft u een klacht over onze dienstverlening? Dan nodigen wij u uit dit bij ons te melden. Een klacht dient u te melden binnen 6 maanden nadat het voorval heeft plaatsgevonden. Uw klacht nemen wij serieus en geeft ons de mogelijkheid onze dienstverlening te verbeteren.

 

U vindt onze klachtenregeling hier. U kunt een klacht sturen via ons klachtenformulier. U kunt dit formulier ook downloaden en opsturen naar Vrouwenrechtswinkel Leiden, Hooglandse Kerkgracht 17 C, 2312 HS Leiden.

 

 

Ik kan het antwoord op mijn vraag niet vinden, wat nu?

VRWL is een platform in ontwikkeling. Wij zijn dagelijks bezig met het aanvullen van onze vragen. Om toch antwoord te krijgen op uw vraag kunt u contact opnemen met onze adviseurs via info@vrwleiden.nl. Vanaf mei zijn we ook telefonisch bereikbaar via 071-5143980. 

Heeft u hulp nodig?

Heeft u hulp nodig?

 

Neem contact met ons op!

Contact